Onderdeel van Erfgoedroute
Check route arrow_right_altAl langere tijd was er een wens voor een nieuw en groener schoolplein. In schooljaar 2020-2021 zijn hiervoor concreet plannen gemaakt. Het schoolplein bestond hoofdzakelijk uit stoeptegels en bood weinig uitdaging. Om de middelen hiervoor bij elkaar te krijgen zijn o.a. sponsoren gezocht en hebben de leerlingen zelf ook hun steentje bijgedragen door een sponsorloop. Inmiddels is het vernieuwde schoolplein al volop in gebruik en heeft de opening op woensdag 15 juni al plaatsgevonden.
Uit een casestudie uit 2009 (De Grauw, Verandering van speelgedrag op een groen schoolplein) bleek dat het in eerste instantie grijze schoolplein zorgde voor veel ruzie, ongelukkige kinderen en ongemak (denk aan flinke schaafwonden e.d.). Na het verbouwen en het maken van het groene schoolplein veranderde ook het gedrag van de kinderen. Er werd meer samengespeeld en er was meer plezier. De gebruikswaarde verbeterde en ook het spel werd gevarieerder. Op het grijze schoolplein werd op de Klaverhoek voornamelijk gevoetbald of rondjes gefietst. Op het groene schoolplein wordt ook veel gerend, geklommen en gegleden (functioneel spelen). ‘Spelen is een normale en spontane activiteit voor kinderen, vaak zonder enige ander doel dan puur speelplezier’ (Proludic, 2015; al spelend leren en onderwijzen, thema catalogus). ‘Kinderen spelen niet om te leren, maar ze leren omdat ze spelen. Spel is voortdurend bepalend voor de ontwikkeling van kinderen, net zoals hun ontwikkeling voortdurend bepalend is voor hun spel’ (Jean Epstein, sociaal psycholoog).De PO-raad (2020) en ‘gezonde school’ (2018) (zie deze link) beschrijven ook nog 4 andere voordelen van een groen schoolplein:
De kinderen speelden voorheen gestructureerd, met een vooraf gekozen spel, omdat kinderen zich ander verveelden en/of ruzie maakten. Nu spelen de kinderen zelf. Ze bedenken het spel en gaan dit ook doen. Er wordt nu al meer samen gespeeld, overlegd en gefantaseerd. Ook bij de onderbouw is dit verschil merkbaar. Zij spelen nu niet meer allemaal achterin op het enige speeltoestel. Er is nu een aanbod. De kinderen spelen verspreid en kunnen hun fantasie op de loop laten. Ook motorisch is er veel meer aanbod en uitdaging. Voor zowel het jonge kind (bv. slalommend fietsen, balanceren) als het oudere kind (pingpong, zeskantklimmer).
Het groen moet nog wat groeien, maar wij willen de leerlingen nu al bewust maken van het groen dat er is en gaat groeien. Elke unit (uitleg over unit-onderwijs volgt hieronder) is om de beurt verantwoordelijk voor het groen. Later willen we ook een moestuin beginnen waarbij kinderen echt kunnen ervaren en zien hoe het groeit. En wie weet kunnen we er later zelfs mee koken.
We gebruiken het plein ook nu steeds meer voor buiten bewegend leren. Het 100-veldje kan bijvoorbeeld worden gebruikt voor het oefenen van de tafels, sprongen van 2-5-10, schaken, dammen etc. Het voetbalveld wordt nu gebruikt als ruimte voor kanjerspellen, maar ook voor het oefenen van omtrek en oppervlakte. We hebben een video gemaakt waar u het buiten leren kunt bekijken.
De Klaverhoek (zie deze link) is een basisschool met inspirerend, eigentijds onderwijs. Om die reden werken we met units. Wij zijn ervan overtuigd dat wij met unitonderwijs het best denkbare onderwijsaanbod voor onze leerlingen kunnen realiseren. De leerlingen uit de groepen 1, 2 en 3 vormen samen een unit, evenals leerlingen uit groep 4, 5 en 6 en zo ook voor de leerlingen uit groep 7 en 8. Binnen een unit krijgen de leerlingen een onderwijsaanbod dat past bij hun eigen ontwikkeling. Er is ook ruimte om groepsdoorbrekend te werken als het onderwijsaanbod passend moet zijn.
Werken op deze manier wil zeggen dat er gekeken wordt naar de ontwikkeling van de leerlingen. Leerlingen worden niet meer alleen op basis van de leeftijd ingedeeld. Op deze manier kunnen leerlingen zich beter op hun eigen niveau ontwikkelen. Door ons onderwijs op deze manier te organiseren hebben leerkrachten en onderwijsassistenten steun aan elkaar in aanbod en proces, de mogelijkheid om leerlingen doelgericht te observeren en een passend aanbod gericht op de kerndoelen/ leerlijnen vorm te geven. Bij deze vorm van werken zien we gedeelde verantwoordelijkheid van de leerkrachten en onderwijsassistenten voor alle leerlingen als belangrijk aandachtspunt. We geloven in “samen werken” en “samen leren”.



